Przy każdym zadaniu znajdziesz maksymalną liczbę punktów, którą możesz uzyskać za poprawne jego rozwiązanie. Akceptowane są wszystkie odpowiedzi merytorycznie poprawne i spełniające warunki zadania – również te nieprzewidziane jako przykładowe odpowiedzi w schematach punktowania.
- Zadania otwarte – przykłady poprawnych rozwiązań zawarte w zasadach oceniania określają zakres merytoryczny odpowiedzi i nie muszą być ścisłym wzorcem oczekiwanych sformułowań (z wyjątkiem np. nazw, symboli pierwiastków, wzorów związków chemicznych).
- Zadania zamknięte i zadania otwarte krótkiej odpowiedzi są oceniane – w zależności od maksymalnej liczby punktów, które można uzyskać za rozwiązanie danego zadania – zgodnie z poniższymi zasadami:
1 pkt – odpowiedź poprawna
|
ALBO
|
2 pkt – odpowiedź poprawna
|
0 pkt – odpowiedź niepełna lub niepoprawna albo brak odpowiedzi
|
1 pkt – odpowiedź częściowo poprawna albo odpowiedź niepełna
0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub brak odpowiedzi
|
- Zadania obliczeniowe – w rozwiązaniach oceniane są:
- metoda, czyli przedstawiony tok rozumowania poprawnie wiążący wielkości dane z wielkością szukaną,
- wykonanie obliczeń i podanie wyniku z właściwą jednostką i odpowiednią dokładnością.
2 pkt – zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń i podanie wyniku
1 pkt – zastosowanie poprawnej metody, ale popełnienie błędów rachunkowych albo podanie wyniku z błędną jednostką lub z błędną dokładnością
0 pkt – zastosowanie błędnej metody albo brak rozwiązania
- Zadania doświadczalne – w rozwiązaniach musisz zaprojektować doświadczenie, a oceniane są:
- wybór oraz zaznaczenie właściwych: odczynnika lub odczynników z zaproponowanego zestawu,
- wykonanie kolejnych części polecenia, np. sformułowanie spostrzeżeń i wniosku lub napisanie równania reakcji chemicznej.
Błędny wybór lub brak wyboru odczynników skutkuje utratą punktów nie tylko za tę czynność, lecz także za odpowiedzi będące konsekwencją błędnego projektu doświadczenia albo jego braku. Jeżeli polecenie brzmi: „opisz zmiany możliwe do zaobserwowania”, zdający powinien opisać – w zakresie wskazanym w poleceniu – mieszaninę reakcyjną przed doświadczeniem i po jego zakończeniu.
- Zadania problemowe – w rozwiązaniach tego typu zadań zdający powinien przedstawić – w sposób zrozumiały dla osoby czytającej rozwiązanie – tok rozumowania prowadzący od wielkości podanych w treści zadania do wielkości szukanej wskazanej w poleceniu.
4 pkt – rozwiązanie poprawne
3 pkt – rozwiązanie, w którym zostały pokonane zasadnicze trudności zadania, jednak dalsza część rozwiązania zadania zawiera usterki (np. błędy rachunkowe, brak wyboru właściwych rozwiązań)
2 pkt – rozwiązanie, w którym zostały pokonane zasadnicze trudności zadania, ale rozwiązanie nie zostało dokończone lub w dalszej części rozwiązania wystąpiły błędy merytoryczne
1 pkt – rozwiązanie, w którym dokonany został postęp konieczny do rozwiązania zadania
0 pkt – rozwiązanie, w którym nie ma niewielkiego postępu, albo brak rozwiązania