Fizyka

Informacje ogólne


  • Do 7 lutego uczeń składa ostateczną deklarację dotyczącą zdawanych przedmiotów.
  • Od roku 2025 egzamin maturalny będzie przeprowadzany na podstawie wymagań aktualnej podstawy programowej.
  • Kwestia progu zdawalności z przedmiotu dodatkowego nie jest jeszcze rozstrzygnięta. W informatorze CKE z sierpnia 2024 r. czytamy: „[…] trwają prace nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty, w której proponuje się przesunięcie obowiązku zdania egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym na rok szkolny 2026/2027 (art. 8 nowelizowanej ustawy). Jeżeli nowelizacja ustawy zostanie uchwalona i podpisana przez Prezydenta RP, Informator zostanie w tym zakresie niezwłocznie zaktualizowany”.
  • Egzamin maturalny z fizyki jest przeprowadzany w formie pisemnej i trwa 180 minut.
  • Materiały i przybory pomocnicze, z których zdający mogą korzystać na egzaminie z fizyki:
    • Wybrane wzory i stałe fizykochemiczne na egzamin maturalny z biologii, chemii i fizyki,
    • linijka,
    • kalkulator naukowy.

Najważniejsze zmiany na egzaminie maturalnym z fizyki od 2023 r.

  • Większa niż do tej pory liczba zadań otwartych różnego typu, nie tylko zadań obliczeniowych, np. z czasownikami operacyjnymi „wykaż” i „uzasadnij”.
  • Mniejsza niż do tej pory liczba zadań zamkniętych.
  • Dużo zadań z dorysowywaniem elementów na diagramach, schematach i wykresach – np. wektorów czy innych elementów stanowiących rozwiązanie zadania.
  • Nowością są zadania z danymi przedstawionymi tylko na diagramie lub rysunku.
  • Części zadań nie będzie można rozwiązać bez obliczeń z wykorzystaniem kalkulatora naukowego.
  • W treści zadań mogą występować barwne rysunki.
  • Zmienione, kolorowe, obszerne Wybrane wzory i stałe fizykochemiczne na egzamin maturalny z biologii, chemii i fizyki.

Zadania egzaminacyjne i sposoby ich punktowania

Arkusz egzaminacyjny zawiera od 23 do 33 zadań. Łącznie za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać 60 punktów. W arkuszu znajdują się zadania zamknięte i otwarte.

  • Za zadania zamknięte można otrzymać maksymalnie 1 punkt lub 2 punkty, a za zadania otwarte – 1 punkt, 2, 3 lub 4 punkty.
  • W przypadku zadań otwartych, w których wyszczególniono etapy ich rozwiązania, wyodrębniono etap nazywany pokonaniem zasadniczych trudności zadania. Za pokonanie tego etapu przyznawana jest co najmniej połowa punktów z maksymalnej puli, jaką można otrzymać za rozwiązanie danego zadania.
  • Oprócz pokonania zasadniczych trudności zadania wyróżniono jeszcze jeden etap (dla zadań za 3 punkty) lub dwa etapy wcześniejsze (dla zadań za 4 punkty): dokonanie istotnego postępu w rozwiązaniu zadania i/lub dokonanie niewielkiego postępu koniecznego do rozwiązania zadania.

 

Za co można stracić punkty na maturze?

  • Nieprecyzyjne wykonanie pomiarów za pomocą linijki i uzyskanie wyniku znacznie różniącego się od wymaganego lub nieprecyzyjne rysowanie linii prostych w zadaniach konstrukcyjnych.
  • Brak poprawnego wyniku liczbowego w zadaniu z powodu nieopanowania umiejętności posługiwania się kalkulatorem naukowym.
  • Uzyskanie błędnego wyniku: zapisanie wyniku bez jednostki lub z niepoprawną jednostką bądź uzyskanie błędnego wyniku.
  • Zapisanie wyniku zadania z inną dokładnością niż podana w poleceniu zadania.
  • Zastosowanie niepoprawnej metody rozwiązania zadania.
  • Rozwiązanie zadania dwiema metodami, przy czym tylko jedna była poprawna.
  • Niestaranne i nieprecyzyjne wykonanie polecenia polegającego na uzupełnieniu diagramu, schematu czy wykresu.
  • Niepoprawne uzupełnienie zależności między wielkościami.
  • Brak odwołania do praw i zależności fizycznych oraz matematycznych.
  • Brak jednoznacznych oznaczeń wielkości fizycznych opisanych w treści zadania i polecenia