
Geografia
Informacje ogólne
- Od roku 2025 zadania egzaminu maturalnego będą sprawdzały poziom opanowania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z 2024 r. z geografii (patrz, s. 181). Tylko realizacja wszystkich wymagań z podstawy programowej, zarówno ogólnych, jak i szczegółowych, może zapewnić właściwe przygotowanie do egzaminu maturalnego.
- W latach 2024–2027 nadal nie będzie progu zdawalności z przedmiotu dodatkowego.
Co musisz wiedzieć o maturze z geografii?
- W arkuszu egzaminacyjnym z geografii jest maksymalnie 35 zadań (w tym wiązek), za które łącznie możesz otrzymać maksymalnie 60 punktów.
- Egzamin maturalny trwa 180 minut.
- Typy zadań maturalnych oraz czasowniki operacyjne użyte w poleceniach są zbliżone do tych z poprzednich lat (np. wyjaśnij, uzasadnij, podaj argumenty).
- Pewniakiem na maturze z geografii jest wiązka zadań do barwnej mapy szczegółowej w dużym formacie.
- Spodziewaj się zadań
- z urozmaiconym materiałem graficznym, zwłaszcza pochodzącym ze źródeł cyfrowych,
- wymagających stosowania wiedzy i umiejętności w sytuacjach problemowych, czyli tzw. „zadań na myślenie”.
- Przybory, z których możesz korzystać na maturze z geografii, to: linijka, lupa i kalkulator prosty.
Zadania egzaminacyjne i sposoby ich punktowania
Arkusz egzaminacyjny
Arkusz egzaminacyjny zawiera od 25 do 35 zadań, w tym wiązek. Łączna liczba punktów możliwych do uzyskania za prawidłowe rozwiązanie wszystkich zadań wynosi 60.
Rodzaj zadań |
Liczba zadań* |
Łączna liczba punktów |
Udział w wyniku sumarycznym |
zamknięte |
8–12 |
10–18 |
nie więcej niż 30% |
otwarte |
30–34 |
42–50 |
nie mniej niż 70% |
RAZEM |
38–46 |
60 |
100% |
* w tym zadań wchodzących w skład wiązek.
Zadania na egzaminie
W arkuszu egzaminacyjnym znajdują się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których wybierasz odpowiedź spośród podanych.
Wśród zadań zamkniętych są m.in.:
- zadania wielokrotnego wyboru,
- zadania typu prawda-fałsz,
- zadania na dobieranie (w tym tworzenie modelu przyczynowo-skutkowego).
Zadania otwarte to takie, w których samodzielnie sformułujesz odpowiedź. Wśród zadań otwartych są m.in.:
- zadania krótkiej odpowiedzi, wymagające samodzielnej wypowiedzi, np. sformułowania wyjaśnienia, uzasadnienia, prawidłowości, wniosku, hipotezy, argumentacji, a także wykorzystania narzędzi matematycznych do analizy zjawisk i procesów zachodzących w środowisku geograficznym,
- zadania z luką, wymagające uzupełnienia zdań, schematycznego rysunku, tabeli, wykresu.
Zasady oceniania
Zadania zamknięte
- Zadanie zamknięte są oceniane – w zależności od maksymalnej liczby punktów, jaką można uzyskać za rozwiązanie danego zadania – zgodnie z poniższymi zasadami:
1 p. – odpowiedź poprawna |
ALBO |
2 p. – odpowiedź całkowicie poprawna |
0 p. – odpowiedź niepełna lub niepoprawna albo brak odpowiedzi |
1 p. – odpowiedź częściowo poprawna lub odpowiedź niepełna |
|
|
0 p. – odpowiedź niepoprawna lub brak odpowiedz |
Zadania otwarte
- Za poprawne rozwiązanie zadania otwartego można otrzymać maksymalnie 1 punkt, 2 lub 3 punkty. Zasady oceniania są dołączane do każdego zadania odrębnie. Za każde poprawne rozwiązanie, inne niż opisane w zasadach oceniania, można uzyskać maksymalną liczbę punktów, o ile rozwiązanie będzie merytorycznie poprawne, zgodne z poleceniem i warunkami zadania.