Arkusze egzaminacyjne od 2025 r.
Od 2025 r. w arkuszu egzaminacyjnym znajduje się od 10 do 12 zadań. Łączna liczba punktów możliwych do uzyskania we wszystkich zadaniach to 60 punktów.
Struktura egzaminu maturalnego z języka angielskiego
Pisemny egzamin maturalny – poziom podstawowy
Czas trwania – 120 min.
|
Typy zadań
|
Liczba punktów/ wiązek
|
Rozumienie słuchanego tekstu
|
Zadania zamknięte, np.:
- wybór wielokrotny
- dobieranie
Zadania otwarte, np.:
- zdania/tekst z lukami
- odpowiedzi na pytania
|
15
|
Rozumienie czytanego tekstu
|
Zadania zamknięte, np.:
- wybór wielokrotny
- dobieranie
Zadania otwarte, np.:
- zdania/tekst z lukami
- odpowiedzi na pytania
|
20
|
Znajomość środków językowych
|
Zadania zamknięte wyboru wielokrotnego oparte na tekście lub na zdaniach;
Zadania otwarte oparte na tekście lub na zdaniach, np.:
- zadanie z lukami
- transformacje
- słowotwórstwo
- tłumaczenie
- gramatykalizacja
|
13
|
Wypowiedź pisemna
|
- Tekst użytkowy (wiadomość, e–mail, wpis na czacie/forum) z elementami np. opisu, relacjonowania, uzasadniania opinii, w tym przedstawiania zalet i wad różnych rozwiązań.
- Usunięto:
- notatkę,
- list prywatny,
- życiorys.
|
12
|
Pisemny egzamin maturalny – poziom rozszerzony
Czas trwania – 150 min.
|
Typy zadań
|
Liczba punktów/ wiązek
|
Rozumienie słuchanego tekstu
|
Zadania zamknięte, np.:
- wybór wielokrotny
- dobieranie
Zadania otwarte, np.:
- zdania/tekst z lukami
- odpowiedzi na pytania
|
15
|
Rozumienie czytanego tekstu
|
Zadania zamknięte, np.:
- wybór wielokrotny
- dobieranie
Zadania otwarte, np.:
- zdania/tekst z lukami
- odpowiedzi na pytania
|
18
|
Znajomość środków językowych
|
Zadania zamknięte wyboru wielokrotnego oparte na tekście lub na zdaniach;
Zadania otwarte oparte na tekście lub na zdaniach, np.:
- zadanie z lukami
- transformacje
- słowotwórstwo
- tłumaczenie
- gramatykalizacja
|
14
|
Wypowiedź pisemna
|
- Tekst argumentacyjny (artykuł, e-mail, rozprawka) z elementami np. opisu, relacjonowania, sprawozdania, recenzji, pogłębionej argumentacji.
- Usunięto:
- list prywatny,
- życiorys,
- objaśnianie procedur związanych z załatwianiem spraw w instytucjach.
|
13
|
Ustny egzamin maturalny (bez określania poziomu)
Kryteria oceny
|
Czas
|
Liczba punktów
|
Rozmowa wstępna
|
2 minuty
|
|
Sprawność komunikacyjna
|
|
Zadanie 1.
Rozmowa z odgrywaniem roli
|
maks. 4 minuty
|
6
|
Zadanie 2.
Opis ilustracji i odpowiedź na trzy pytania
|
maks. 3 minuty
|
6
|
Zadanie 3.
Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania
|
maks. 5 minut
|
6
|
Zakres środków leksykalno-gramatycznych
|
4
|
Poprawność środków leksykalno-gramatycznych
|
4
|
Wymowa
|
2
|
Płynność wypowiedzi
|
2
|
RAZEM
|
30
|
Zadania na egzaminie
W arkuszu egzaminacyjnym znajdują się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Nowością są zadania otwarte sprawdzające rozumienie ze słuchu (co najmniej 1 zadanie), rozumienie tekstów pisanych (co najmniej 1 zadanie) i znajomość środków językowych (co najmniej 1 zadanie).
Wśród zadań zamkniętych są m.in.:
- zadania wielokrotnego wyboru,
- zadania na dobieranie.
|
Wśród zadań otwartych są m.in.:
- zdania/tekst z lukami,
- odpowiedzi na pytania,
- transformacje, słowotwórstwo, tłumaczenie,
- gramatykalizacja,
- sety leksykalne.
|
Zasady oceniania
Zadania zamknięte
Za udzielenie poprawnej odpowiedzi w zadaniach zamkniętych można otrzymać 1 punkt.
|
Zadania otwarte
- Za poprawne rozwiązanie zadania otwartego można otrzymać 1, 2 lub 3 punkty.
- Za rozwiązania zadań otwartych przyznawane są jedynie pełne punkty.
- W zadaniach za 2 lub 3 punkty będzie określony minimalny postęp, który musi zostać osiągnięty, aby zdający otrzymał kolejny punkt.
|
- W przypadku wypowiedzi pisemnej na poziomie podstawowym brane są pod uwagę: treść (od 0 do 5 punktów), spójność i logika wypowiedzi (od 0 do 2 punktów), zakres środków językowych (od 0 do 3 punktów) i poprawność środków językowych (od 0 do 2 punktów). Istotne jest zachowanie limitu słów (od 80 do 130). Aby otrzymać maksymalną liczbę punktów za bogactwo językowe i poprawność językową, należy stosować różnorodne struktury składniowe, unikać pospolitych zwrotów i wyrażeń oraz powtórzeń. Odrębną kategorią podlegającą ocenie jest spójność i logika wypowiedzi. Za ułożenie tekstu w przejrzystą całość można otrzymać maksymalnie 2 punkty.
W ocenie treści wypowiedzi pisemnej bierze się najpierw pod uwagę, do ilu podpunktów polecenia odniosłeś/odniosłaś się w swojej wypowiedzi, a następnie ile z tych podpunktów rozwinąłeś/rozwinęłaś w zadowalającym stopniu. Ilustruje to poniższa tabela:
Do ilu podpunktów
zdający się odniósł?
|
Ile podpunktów rozwinął?
|
4
|
3
|
2
|
1
|
0
|
4
|
5 pkt
|
4 pkt
|
3 pkt
|
2 pkt
|
2 pkt
|
3
|
|
3 pkt
|
3 pkt
|
2 pkt
|
1 pkt
|
2
|
|
|
2 pkt
|
1 pkt
|
1 pkt
|
1
|
|
|
|
1 pkt
|
0 pkt
|
0
|
|
|
|
|
0 pkt
|
- W przypadku wypowiedzi pisemnej na poziomie rozszerzonym brane są pod uwagę: zgodność z poleceniem (od 0 do 5 punktów), spójność i logika wypowiedzi (od 0 do 2 punktów), zakres środków językowych (od 0 do 3 punktów) i poprawność środków językowych (od 0 do 3 punktów). Ocena najważniejszego aspektu wypowiedzi pisemnej, jakim jest zgodność tekstu z poleceniem, podzielona jest na dwa etapy: w pierwszym ocenia się elementy treści, a w drugim – elementy formy. Aby otrzymać maksymalną liczbę punktów za treść, należy precyzyjnie odnieść się do polecenia i możliwie szeroko rozwinąć wybrane zagadnienia. Elementy formy podlegające ocenie to: kompozycja, poprawny podział na akapity i dotrzymanie limitu słów (długość tekstu powinna wynosić od 200 do 250). Aby otrzymać maksymalną liczbę punktów za bogactwo językowe i poprawność językową, należy stosować różnorodne struktury składniowe, unikać pospolitych zwrotów i wyrażeń oraz powtórzeń. Oceniana jest też umiejętność logicznego powiązania ze sobą wszystkich wątków poruszanych w tekście i zadbania o jego klarowną strukturę.
Za co nie otrzymasz punktów na maturze?
- Gdy do jednego polecenia podasz kilka odpowiedzi, z których jedna będzie poprawna, a inne będą błędne, nie otrzymasz punktów za żadną z nich.
- W przypadku braku udzielenia odpowiedzi lub przeniesienia jej na kartę odpowiedzi nie otrzymasz punktu.
- W zadaniach otwartych sprawdzających znajomość środków językowych wymagana jest pełna poprawność gramatyczna i ortograficzna – jeśli udzielisz odpowiedzi niepoprawnej gramatycznie lub/i ortograficznie, nie otrzymasz punktu.
W zadaniach otwartych sprawdzających rozumienie tekstu lub rozumienie ze słuchu odpowiedź musi być komunikatywna dla odbiorcy, zgodna z poleceniem i wskazywać, że zrozumiałeś/zrozumiałaś tekst. W innym wypadku nie zostanie przyznany punkt za daną odpowiedź.
- Wypowiedź pisemna jest oceniana na 0 punktów w każdym kryterium, jeżeli jest:
- nieczytelna LUB
- całkowicie niezgodna z poleceniem LUB
- niekomunikatywna dla odbiorcy LUB
- odtworzona z podręcznika lub innego źródła (nie jest uznana za wypowiedź sformułowaną przez zdającego).
- Wypowiedź pisemna napisana niesamodzielnie, np. zawierająca fragmenty odtworzone z podręcznika lub innego źródła, w tym internetowego, lub przepisane z arkusza egzaminacyjnego, lub od innego zdającego, jest powodem do unieważnienia części pisemnej egzaminu z języka obcego.