Aby zdać maturę z języka angielskiego na poziomie podstawowym, potrzebujesz 30%, na poziomie rozszerzonym nie ma wskazanego progu zdawalności.
Wszystkie zadania egzaminacyjne sprawdzają poziom opanowania umiejętności określonych w następujących wymaganiach ogólnych podstawy programowej:
Od 2023 r. w arkuszu egzaminacyjnym znajduje się od 10 do 12 zadań. Łączna liczba punktów możliwych do uzyskania we wszystkich zadaniach to 60 punktów.
Pisemny egzamin maturalny – poziom podstawowy
Czas trwania – 120 min. |
Typy zadań |
Liczba punktów/ wiązek |
Rozumienie słuchanego tekstu |
Zadania zamknięte, np.: – wybór wielokrotny – dobieranie
Zadania otwarte, np.: – zdania/tekst z lukami – odpowiedzi na pytania |
15 |
Rozumienie czytanego tekstu |
Zadania zamknięte, np.: – wybór wielokrotny – dobieranie
Zadania otwarte, np.: – zdania/tekst z lukami – odpowiedzi na pytania |
20 |
Znajomość środków językowych |
Zadania zamknięte wyboru wielokrotnego oparte na tekście lub na zdaniach;
Zadania otwarte oparte na tekście lub na zdaniach, np.: – zadanie z lukami – transformacje – słowotwórstwo – tłumaczenie – gramatykalizacja |
13 |
Wypowiedź pisemna |
Tekst użytkowy (wiadomość, e–mail, wpis na czacie/forum) z elementami np. opisu, relacjonowania, uzasadniania opinii, w tym przedstawiania zalet i wad różnych rozwiązań |
12 |
Pisemny egzamin maturalny – poziom rozszerzony
Czas trwania – 150 min. |
Typy zadań |
Liczba punktów/ wiązek |
Rozumienie słuchanego tekstu |
Zadania zamknięte, np.: – wybór wielokrotny – dobieranie
Zadania otwarte, np.: – zdania/tekst z lukami – odpowiedzi na pytania |
15 |
Rozumienie czytanego tekstu |
Zadania zamknięte, np.: – wybór wielokrotny – dobieranie
Zadania otwarte, np.: – zdania/tekst z lukami – odpowiedzi na pytania |
18 |
Znajomość środków językowych |
Zadania zamknięte wyboru wielokrotnego oparte na tekście lub na zdaniach;
Zadania otwarte oparte na tekście lub na zdaniach, np.: – zadanie z lukami – transformacje – słowotwórstwo – tłumaczenie – gramatykalizacja |
14 |
Wypowiedź pisemna |
Tekst argumentacyjny (artykuł, e-mail, rozprawka) z elementami np. opisu, relacjonowania, sprawozdania, recenzji, pogłębionej argumentacji |
13 |
Ustny egzamin maturalny (bez określania poziomu)
Kryteria oceny |
Czas |
Liczba punktów |
Rozmowa wstępna |
2 minuty |
|
Sprawność komunikacyjna |
|
|
Zadanie 1. Rozmowa z odgrywaniem roli |
maks. 4 minuty |
6 |
Zadanie 2. Opis ilustracji i odpowiedź na trzy pytania |
maks. 3 minuty |
6 |
Zadanie 3. Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania |
maks. 5 minut |
6 |
Zakres środków leksykalno-gramatycznych |
4 |
|
Poprawność środków leksykalno-gramatycznych |
4 |
|
Wymowa |
2 |
|
Płynność wypowiedzi |
2 |
|
RAZEM |
30 |
W arkuszu egzaminacyjnym znajdują się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Nowością są zadania otwarte sprawdzające rozumienie ze słuchu (co najmniej 1 zadanie), rozumienie tekstów pisanych (co najmniej 1 zadanie) i znajomość środków językowych (co najmniej 1 zadanie).
Wśród zadań zamkniętych są m.in.:
|
Wśród zadań otwartych są m.in.:
|
Zadania zamknięte Za udzielenie poprawnej odpowiedzi w zadaniach zamkniętych można otrzymać 1 punkt. |
Zadania otwarte
|
Do ilu podpunktów zdający się odniósł? |
Ile podpunktów rozwinął? |
||||
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
|
4 |
5 pkt |
4 pkt |
3 pkt |
2 pkt |
2 pkt |
3 |
|
3 pkt |
3 pkt |
2 pkt |
1 pkt |
2 |
|
|
2 pkt |
1 pkt |
1 pkt |
1 |
|
|
|
1 pkt |
0 pkt |
0 |
|
|
|
|
0 pkt |
W zadaniach otwartych sprawdzających rozumienie tekstu lub rozumienie ze słuchu odpowiedź musi być komunikatywna dla odbiorcy, zgodna z poleceniem i wskazywać, że zrozumiałeś/zrozumiałaś tekst. W innym wypadku nie zostanie przyznany punkt za daną odpowiedź.