8 maja, godz. 9:00 – poziom podstawowy
12 maja, godz. 9:00 – poziom rozszerzony
Wybrane zadania egzaminacyjne będą osadzone w kontekście praktycznym/realistycznym. Założenia do takich zadań zostaną uproszczone, czyli będą pomijały niektóre rzeczywiste warunki.
W nowej formule egzaminu maturalnego, podobnie jak na egzaminie ósmoklasisty, pojawią się różnorodne typy zadań. Zadania można podzielić na dwie zasadnicze grupy: zadania zamknięte, czyli takie, w których zdający wybiera odpowiedź spośród podanych, oraz zadania otwarte, czyli takie, w których zdający samodzielnie formułuje odpowiedź. W arkuszu maturalnym zadania z obu tych grup będą się przeplatać.
Egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym będzie trwał 180 minut. W latach 2023 i 2024 za prawidłowe rozwiązanie wszystkich zadań będzie można otrzymać maksymalnie 46 punktów, w tym 29 – za zadania zamknięte oraz 17 – za zadania otwarte. W arkuszu znajdzie się od 7 do 13 zadań otwartych. Aby zdać egzamin z matematyki na poziomie podstawowym, absolwent musi otrzymać co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania, czyli 14 punktów.
Wśród zadań zamkniętych będą m.in.:
Za niektóre zadania zamknięte będzie można otrzymać dwa punkty, a za częściowo poprawną odpowiedź na nie – jeden punkt. Odpowiedzi do zadań zamkniętych zdający będą zaznaczać na karcie odpowiedzi.
Wśród zadań otwartych będą m.in.:
Za poprawne rozwiązanie zadania otwartego będzie można otrzymać maksymalnie 1, 2, 3 lub 4 punkty.
W arkuszu egzaminacyjnym będą występowały wiązki zadań, czyli zestawy od 2 do 4 zadań występujących we wspólnym kontekście tematycznym. Każde z zadań wiązki będzie tak skonstruowane, by można je było rozwiązać niezależnie od rozwiązania innych zadań w danej wiązce. Wiązka zadań może składać się z zadań zarówno zamkniętych, jak i otwartych.
Na egzaminie maturalnym z matematyki zdający mogą wykorzystać następujące materiały i przybory:
Egzamin maturalny z matematyki na poziomie rozszerzonym będzie trwał 180 minut. W arkuszu egzaminacyjnym znajdzie się łącznie od 10 do 14 zadań otwartych. Za ich poprawne rozwiązanie będzie można uzyskać maksymalnie 50 punktów. W latach 2023 i 2024 nie obowiązuje próg zdawalności dla przedmiotu na poziomie rozszerzonym.
W nowej formule egzaminu maturalnego pojawią się wyłącznie zadanie otwarte, czyli takie, w których zdający samodzielnie formułuje odpowiedź. Można wśród nich wyróżnić zadania otwarte krótkiej odpowiedzi oraz zadania otwarte rozszerzonej odpowiedzi.
W rozwiązaniu zadania otwartego, w którym zdający m.in. oblicza, wyznacza, wyprowadza, uzasadnia, wykazuje, musi być zaprezentowany pełny tok rozumowania. Ma on obejmować zarówno warunki zadania, jak i odwołanie się do odpowiednich twierdzeń i własności obiektów matematycznych.
Za poprawne rozwiązanie zadania otwartego (także inne niż opisane w zasadach oceniania) będzie można otrzymać maksymalnie 2, 3, 4, 5 lub 6 punktów. Za niepełne rozwiązanie zadania zdający będzie mógł otrzymać część punktów, jeśli w rozwiązaniu został osiągnięty odpowiedni postęp (opisany w zasadach oceniania). Przyjęto zasadę, że za pokonanie zasadniczych trudności zadania zdający otrzyma co najmniej połowę punktów, które można otrzymać za bezbłędne rozwiązanie danego zadania
Część zadań otwartych w arkuszu egzaminacyjnym będzie powiązana tematycznie. Taka wiązka rozpocznie się wprowadzeniem do zagadnienia, a następnie znajdą się w niej zadania (od 2 do 4). Każde z zadań będzie można rozwiązać niezależnie od rozwiązania innych zadań w danej wiązce.
Na egzaminie maturalnym z matematyki na poziomie rozszerzonym zdający mogą wykorzystać takie same materiały i przybory jak na egzaminie na poziomie podstawowym.
Egzamin maturalny dla pierwszych absolwentów zreformowanych szkół ponadpodstawowych w latach 2023 i 2024 zostanie przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych ogłoszonych przez CKE 25 lutego 2022 roku w Aneksie do Informatora o egzaminie maturalnym z matematyki jako przedmiotu dodatkowego obowiązującym w latach szkolnych 2022/2023 oraz 2023/2024 (projekt). Analiza tego dokumentu pozwala precyzyjnie wskazać, które treści nauczania zawarte w wymaganiach szczegółowych podstawy programowej kształcenia ogólnego z matematyki w zakresie podstawowym i zakresie rozszerzonym zostały usunięte lub zmodyfikowane.