Jak jest na studiach?

Autor: Patrycja Ściślewska, 2022-09-26

Przygotowania do matury, matura i… po maturze. Ale co dalej? Większość z Was prawdopodobnie rozważa pójście studia. Czy studia to fajny czas? Jak wygląda życie studenckie? Warto mieć informacje z pierwszej ręki. Dlatego źródłem informacji do tego artykułu była ankieta przeprowadzona wśród studentów Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Warszawskiej, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Oczekiwania vs. rzeczywistość, czyli co zaskakuje na pierwszym roku studiów

Wybrane wypowiedzi (studenci kierunków: Biotechnologia, Medycyna, Chemia, Fizyka, Biologia, Inżynieria chemiczna):

  1. Dla mnie dziwna była zmiana z przedmiotów, które trwały trzy lata, na takie trwające jeden semestr.
  2. Nie było tak ciężko, jak wszyscy straszyli.
  3. Jest bardzo dużo ćwiczeń praktycznych, czyli przewaga laboratoriów nad wykładami (oczywiście pozytywne zaskoczenie).
  4. SESJA!
  5. Matura była dość łatwa, ale stresująca. Natomiast zakres materiału wymaganego już na pierwszej sesji jest o wiele obszerniejszy niż zakres tego, co było na maturze.
  6. Zupełnie inna organizacja nauki niż w liceum. Zupełnie inny stosunek prowadzących zajęcia do studentów niż nauczycieli do uczniów.
  7. Nikt nie pilnuje, czy robisz notatki, czy się uczysz, czy słuchasz na wykładach. Nie ma już tej osoby stojącej z batem nad głową – trzeba nauczyć się odpowiedzialności i samodyscypliny.

 

Jak długo trwa rok akademicki?

Rok akademicki składa się z czterech części:

  1. semestr zimowy + sesja zimowa + zimowa sesja poprawkowa
  2. ferie zimowe (tydzień)
  3. semestr letni + sesja letnia + letnia sesja poprawkowa (odbywa się we wrześniu i jest nazywana przez studentów kampanią wrześniową)
  4. wakacje (aż trzy miesiące – od końca czerwcowej sesji letniej do końca września).

 

Słowniczek studenta

Czy rozumiesz te terminy? Są ważne i warto je znać. Dla tych, którym nic nie mówią – krótka ściągawka poniżej.

 

Ćwiczenia – zajęcia najbardziej przypominające lekcje w szkole średniej. Zazwyczaj studenci rozwiązują zadania, siedząc w ławkach niewiele różniących się od ławek szkolnych.

 

Egzamin – sprawdzenie wiedzy z przedmiotu z całego materiału przerobionego w semestrze/roku. Egzaminy mają różne formy, m.in.:

  • pytań ABCD jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru,
  • pytań otwartych,
  • wypracowań/esejów.

 

Kolokwium – taki większy sprawdzian. Na uczelni nie ma typowych, znanych ze szkoły średniej sprawdzianów „po dziale”. Kolokwia odbywają się po zakończeniu całego okresu nauki danego przedmiotu (zazwyczaj na koniec semestru), choć niektóre wydziały organizują też tzw. kolokwia cząstkowe. Wtedy zdarza się, że w semestrze student ma ich nawet trzy czy cztery.

 

Konwersatorium – zajęcia, które polegają na dyskusji prowadzącego ze studentami.

 

Laboratoria – zajęcia praktyczne, podczas których pracuje się indywidualnie bądź w grupach. Najczęściej to one są najbardziej wartościowe. W końcu człowiek najlepiej uczy się przez działanie.

 

Sesja – bardzo ciekawy okres w życiu każdego studenta. Co pół roku okazuje się, że sen wcale nie jest tak bardzo potrzebny do życia, a materiał z całego semestru udaje się przerobić w kilka dni (czego absolutnie nie polecamy!). Zazwyczaj są to dwa tygodnie, podczas których odbywają się egzaminy z przedmiotów zrealizowanych w danym semestrze. Taka kumulacja jest dość uciążliwa, egzaminy często są dzień po dniu, zazwyczaj jest ich dużo. To matura w wersji 2.0, pół roku później – 3.0, 4.0… Jeżeli pracujemy systematycznie, to nie jest tak źle – przecież wszystkiego można się nauczyć, a pytania egzaminacyjne nie wykraczają poza zagadnienia omawiane na wykładach. Jednak każdy wie, jak to bywa z systematyczną nauką...
Ale spokojnie – każdy egzamin można poprawić. Oczywiście lepiej zdać wszystko w pierwszym terminie i mieć z głowy. Jednak świadomość tej możliwości zawsze uspokaja zestresowanego studenta.

 

Wejściówka – pojawia się głównie na zajęciach praktycznych w laboratoriach. Zazwyczaj jest to krótka kartkówka, dzięki której prowadzący mogą sprawdzić i ocenić przygotowanie studenta do zajęć. I jeśli ocena jest pozytywna – dopuścić do wykonywania eksperymentów, a jeśli nie… to niestety.

 

Wykład – wystąpienie wykładowcy, najczęściej profesora, w auli (sali, która ustawieniem krzeseł przypomina salę kinową). Studenci słuchają i notują.

 

Organizacja zajęć i roku akademickiego

Organizacja planu zajęć zależy od uczelni, dlatego bywa różnie. Są uczelnie (np. Uniwersytet Warszawski), na których studenci mają całkowitą swobodę w układaniu planu zajęć. Rejestrują się na zajęcia elektronicznie. Przed rozpoczęciem rejestracji wiedzą jedynie, które przedmioty trzeba zrealizować w danym semestrze, ile jest dostępnych grup i kiedy odbywają się zajęcia. To, którą grupę wybierze student, zależy wyłącznie od niego. A to oznacza, że na każdych zajęciach można mieć innych znajomych i że jest szansa, aby na jakiś czas skończyć ze wstawaniem na 8.00 rano.
Jednak są też uczelnie (np. Politechnika Warszawska czy Warszawski Uniwersytet Medyczny), na których studenci mają odgórnie ustalony plan zajęć, podobnie jak w szkole średniej. W takiej sytuacji zazwyczaj student jest przydzielony do jednej grupy – odpowiednika klasy.

 

Aktywności pozaakademickie – czy istnieje coś poza nauką?

Studia to doskonały czas na zaangażowanie się w różne przedsięwzięcia organizowane przez studentów. To czas na rozwój zainteresowań i pasji. Na każdym wydziale istnieją koła naukowe. Ich działalność polega zazwyczaj na organizowaniu seminariów na określony temat. Seminaria mogą być prowadzone przez studentów dla studentów (np. spotkania Koła Naukowego Biologii Molekularnej na Wydziale Biologii UW), ale zdarzają się również takie, na które zapraszany jest specjalista z danej dziedziny (np. wykłady z serii Feel the Flow, Poznaj swojego pracodawcę) i wtedy takie seminarium budzi zainteresowanie również kadry naukowej. Spotkania uczestników kół naukowych zwykle odbywają się w luźniejszej atmosferze, a więc znacznie różnią się od typowych wykładów akademickich. Niektóre koła naukowe prowadzą własne badania naukowe (np. Koło Naukowe Herbion z Politechniki Warszawskiej) albo organizują konferencje czy wspólne wyjazdy zagraniczne (np. Warszawskie Stowarzyszenie Biotechnologiczne „Symbioza”).

 

Ale nie samą nauką człowiek żyje. Na uczelniach bardzo często działają różnego rodzaju sekcje sportowe, kluby turystyczne, filmowe, fotograficzne i wiele innych. Na samym Uniwersytecie Warszawskim jest ponad 200 tego typu organizacji studenckich.

 

Wystarczy, że zastanowisz się, co Cię interesuje, a na pewno znajdzie się grupa studentów, która pomoże Ci rozwinąć pasję!

 

Rady nieco starszych kolegów

Najważniejsza jest pasja – studiuj to, co Cię interesuje.

  1. Wybierając kierunek studiów, nie podążaj za ambitnymi trendami, tylko za swoimi zainteresowaniami w ambitny sposób.
  2. Idź na studia związane ze swoją pasją. Nawet najlepsze studia (ale dla Ciebie nieciekawe) nie przyniosą Ci takiej satysfakcji i motywacji do pracy jak coś, co Cię fascynuje. Szkoda przez pięć lat męczyć się na kierunku studiów, który Cię nie interesuje, bo ostatecznie i tak jest bardzo prawdopodobne, że nie będziesz pracować w wyuczonym zawodzie, a będziesz mieć po prostu dość tego zagadnienia. Zatem słuchaj głosu serca (swojego, nie rodziców :).
  3. Skup się na przedmiotach, które są zgodne z Twoimi zainteresowaniami, angażuj się w sprawy związane z życiem uczelni, np. koła naukowe, konferencje, utrzymuj dobry kontakt z prowadzącymi zajęcia.
  4. Idź na studia z powołania!
  5. Kieruj się głosem serca, wtedy nie będziesz się na studiach męczyć, tylko rozwijać, czerpiąc z tego ogromną satysfakcję.
  6. Idź na studia, które Cię fascynują. Bez pasji będzie Ci bardzo ciężko przetrwać i się nie wypalić. A z pasji powstają wielkie rzeczy i nauka jest wtedy przyjemnością :)

 

Bądź odważny – pytaj i świadomie decyduj o swojej przyszłości

  1. Uczenie się po trochu, ale systematycznie może wydawać się męczące i trudne do ciągłego praktykowania, ale uwierz, jest o wiele przyjemniejsze i daje lepsze wyniki niż wkuwanie na szybko noc przed egzaminem ;)
  2. Nie bój się studiów – mimo że czasem jest ciężko, jest to najlepszy okres w życiu.
  3. Nie bój się pytać. Większość profesorów z przyjemnością odpowie na każde pytanie, a im więcej pytań zadasz, tym lepiej zrozumiesz dany temat.
  4. Nie wahaj się poprawiać matury, jeśli wybrane studia nie spełniły Twoich oczekiwań.
  5. Dobrze przemyśl, co chcesz robić w życiu, ale jeśli okaże się, że wybrany kierunek nie spełnia Twoich oczekiwań – zmień studia, zamiast się męczyć.
  6. Bądź aktywny i szukaj zajęć dodatkowych. Nie poprzestawaj na tym, co oferuje uczelnia.

 

 

Artykuł przygotowany na podstawie ankiety, w której wzięło udział 56 członków Warszawskiego Stowarzyszenia Biotechnologicznego „Symbioza” – studentów Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Warszawskiej, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.