Jak wyznaczać sobie cele i je realizować?

Autor: Anna Dąbrowska, 2022-09-23

Zanim dowiesz się, jak przybliżyć się do realizacji upragnionych celów, zastanów się, czym według Ciebie jest sukces. Wybierz dokończenia zdania, z którymi się zgadzasz. Możesz wskazać dowolną ich liczbę.

Sukces to dla mnie

  • wykonywanie interesującej pracy, która jest moją pasją.
  • otrzymywanie wysokiego wynagrodzenia za pracę.
  • zdobycie dobrego wykształcenia.
  • żadna z powyższych sytuacji – moja definicja sukcesu to...

 

Każdy zna te nazwiska

John D. Rockefeller na początku zarabiał 6 dolarów tygodniowo. Ale dzięki intensywnej i konsekwentnej pracy, stawianiu wyzwań i celów stworzył przedsiębiorstwo, w którym przerabiano 95% ropy naftowej wytwarzanej w całych Stanach Zjednoczonych. Jakby tego było mało, na emeryturze powołał do życia największą organizację filantropijną na świecie. Rockefeller twierdził: „Jeśli nie ustalasz celów dla siebie, jesteś skazany na pracowanie przy osiąganiu celów kogoś innego.”.

 

Steve Jobs dzięki swojej kreatywności, pasji i energii życiowej zmienił świat. Jego strategia polegała na realizacji kilku ważnych punktów:

  1. Miej wizję.
  2. Zamiast czekać – działaj.
  3. Staw czoła największym problemom. „Nie zamiataj kłopotów pod dywan”.
  4. Podejmuj decyzje.
  5. Spraw, aby praca była dla Ciebie pasją.

 

W latach 80. XX w. pochodzący z Przemyśla Wojciech Inglot założył firmę kosmetyczną produkującą kosmetyki, m.in.: lakiery do paznokci, pomadki, pudry. Zaczynał w mieszkaniu wynajętym od rodziny i z garnkami odkupionymi od firmy farmaceutycznej. Obecnie markę Inglot znają kobiety w 46 krajach świata na wszystkich kontynentach.

 

Co mieli wspólnego Rockefeller, Jobs i Inglot?

Każdy z nich miał wizję swojego przyszłego życia, wiedział czego chce. Stawiał sobie cele, nie bał się problemów i oceny innych ludzi, wierzył w to, co chce osiągnąć.

 

Czy warto mieć cel w życiu?

W latach 60. XX wieku w USA przeprowadzono badanie na grupie studentów Uniwersytetu Yale. Zadano im pytanie, jak sobie wyobrażają własną przyszłość. Okazało się, że:

  • 80% – nie myślało o przyszłości.
  • 17% – potrafiło mniej więcej sprecyzować, jak będzie wyglądało ich życie w przyszłości, ile będą zarabiać, gdzie chcą mieszkać itp.
  • 3% – opisało w szczegółach, jak będzie wyglądać ich przyszłość.

 

Po 20 latach sprawdzono, jak powodziło się osobom objętym badaniem. Jako miernik przyjęto satysfakcję z życia oraz ilość zarobionych pieniędzy. Okazało się, że te 3% studentów z dokładnie zaplanowanymi i zapisanymi celami żyło zdrowiej, szczęśliwiej i było w dobrych związkach niż pozostali. A suma ich majątków tez była większa od sumy pozostałych 97% ankietowanych.

 

Czym jest cel i jak go zrealizować?

Cel to w istocie stan pożądany. Celem jest dobrze zdana matura.

 

Czym jest zadanie i jak je zrealizować?

Zadanie jest tym, co musisz zrobić, aby osiągnąć cel. Zapisz swoje cele i czytaj je codziennie. Zajmuje to zaledwie chwilę.

 

Zapisanie celów na kartce lub w kalendarzu zwiększa szanse na ich realizację i sukces. Warto wybrać datę, która ma dla Ciebie znaczenie – początek egzaminów maturalnych, początek roku szkolnego… Na koniec sprawdź, co udało Ci się osiągnąć.

 

Czym jest planowanie?

Wyznacz swoją drogę do osiągnięcia celu, czyli planuj. Podziel tę drogę na etapy – kroki przybliżające Cię do sukcesu (maksymalna liczba kroków to 5–7). Tworząc plan, odpowiadaj sobie na pytania:

  • Jaki będzie następny krok?
  • Od czego trzeba rozpocząć realizację tego kroku?
  • Jaki jest termin na realizację każdego z kroków?
  • Po czym poznasz, że ten etap został osiągnięty – zaliczony?
  • Stwórz własny harmonogram przygotowań maturalnych lub skorzystaj z gotowego planu.

 

Na zakończenie, czyli ostatnie wskazówki zanim zaczniesz

  • Sformułuj swój cel i umieść go w widocznym miejscu.
  • Zrób linię czasu / kalendarz do matury i zaznacz plan powtórek.
  • Skup się na wykonaniu małych kroków, które zbliżają Cię do celu – to skuteczniejsze niż myślenie o całości pracy jaka Cię czeka.
  • Zaplanuj, jak będziesz się wynagradzać za wykonanie kolejnych kroków przybliżających Cię do celu.
  • Zaplanuj, jak będziesz odpoczywać w trakcie osiągania celu.
  • Jeśli nie uda Ci się zrealizować jakiejś części planu, nie traktuj tego jako porażkę, tylko informację zwrotną – wyciągnij wnioski i nie poddawaj się w dążeniu do celu.
  • Myśl pozytywnie.

 

 

Na podstawie:
R. Dilts „Od przewodnika do inspiratora”, PINLP, 2006
R. Bolstadt „Komunikacja transformująca”, Metamorfoza, 2012
R. Kroll „Wędrówka lidera”, QMIND, 2010
L. Kupaj „Coaching przykuchennym stole”, Złote Myśli, 2012
L. Kupaj „Twój podręczny Mentor”, Szkoła Coachingu Lilianna Kupaj, 2012