Jak zmotywować się do nauki przed maturą?

Autor: Liliana Kupaj, 2022-09-23

Na początku roku szkolnego matura wydaje się bardzo odległa. Rzeczywiście, czasu jest sporo, ale nauki również niemało. Każdy więc wie, że warto uczyć się systematycznie. Jak jednak to zrobić, skoro kusi tyle innych ciekawych zajęć?

Skąd czerpać motywację?

Motywacja to niewidzialna siła, która pcha nas do działania i pozwala realizować nasze plany, nawet wówczas, gdy na horyzoncie pojawia się wiele innych ciekawych rzeczy. Skąd czerpać tę siłę?

 

Na takie pytanie padają różne odpowiedzi:

  • „Mogę pokazać nauczycielowi, że jestem lepszy, niż myśli”,
  • „Chcę coś w życiu osiągnąć, mieć lepszą przyszłość”,
  • „Jak zdam, będę mieć święty spokój”,
  • „Rodzice cały czas mnie dopingują”,
  • „Nie wiem”.

 

Motywację można znaleźć w sobie, co oznacza, że każdy uczy się i przygotowuje do egzaminu dla samego siebie. Można też zdawać maturę dla innych. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest szukanie motywacji w sobie, ponieważ ta płynąca od innych (np. rodziców, chłopaka/dziewczyny) jest niestety dużo mniej skuteczna. Zazwyczaj znika, kiedy nie ma w pobliżu „motywatorów”. Co zatem daje tę wewnętrzną siłę? Właściwą odpowiedź możesz znaleźć tylko Ty – największy ekspert od samego siebie.

Działaj sytemowo

  1. Sprytny cel
    Określ cel, który chcesz osiągnąć. Celem może być poziom zdanych egzaminów maturalnych, może też być wymarzony kierunek studiów bądź święty spokój, że maturę masz już za sobą. Aby Twój cel był motywujący do działania, powinien być odpowiednio sformułowany. Poprawnie opisany cel charakteryzuje się 5 cechami. Pierwsze litery angielskich słów określających te cechy tworzą słowo SMART, czyli „sprytny”. Rozszyfrujmy teraz, co oznaczają poszczególne litery tego akronimu.

 

Specific

Określony – na tyle precyzyjnie, na ile jest to możliwe, np. nauczę się rozwiązywać zadania tekstowe z rachunku prawdopodobieństwa.

Measurable

Mierzalny, a więc sformułowany w taki sposób, by było wiadomo, kiedy cel został osiągnięty, np. na 10 rozwiązanych zadań minimum 8 rozwiążę bezbłędnie.

Ambitious

Ambitny cel to taki, który stanowi dla Ciebie pewne wyzwanie. Jeśli nie umiesz rozwiązywać zadań z rachunku prawdopodobieństwa, to ambitnym celem będzie nauczyć się na tyle, żeby tylko w 2 zadaniach na 10 robić błąd. Jeśli natomiast rachunek prawdopodobieństwa jest dla Ciebie bardzo prosty, to Twoim celem będzie raczej powtórzenie go i całkowicie bezbłędne rozwiązywanie zadań. To Ty najlepiej potrafisz określić, co jest dla Ciebie ambitnym celem.

Realistic

Realistyczny, czyli możliwy do osiągnięcia. Wiele osób stawia sobie bardzo ambitne cele, ale niemożliwe do osiągnięcia, np. w ciągu tygodnia powtórzę do matury cały materiał z matematyki. Dlatego rozważ, ile czasu potrzebujesz do nauki danej partii materiału, by cel był możliwy do zrealizowania.

Time-bound

Określony w czasie. Często odkładamy różne sprawy na później – szczególnie takie, które nie wydają się nam przyjemne, np. nauka nielubianego przedmiotu. Dlatego precyzyjne określenie czasu działa mobilizująco i pomaga w osiągnięciu celu, np. do 1 października nauczę się rozwiązywać zadania tekstowe z rachunku prawdopodobieństwa, tak żeby na 10 zadań robić błąd najwyżej w 2.

 

  1. Superplan
    Jeśli wiesz już, jakie cele stoją przed Tobą, czas na plan działań – czyli rozpisanie wielkiej sprawy, jaką jest powtórka całego materiału do matury, na mniejsze, a przez to łatwiejsze do przejścia, części.
    Stwórz własny harmonogram przygotowań maturalnychlub skorzystaj z gotowego planu. [czy ta fraza może linkować do podstrony Materiały dla Ciebie, do widgetu z planerami?]
  2. Nagrody
    W tym roku czeka Cię spory wysiłek, warto więc zaplanować nagrody, które możesz sobie dać za dobrze wykonane zadania. Chodzi tu raczej o rzeczy drobne, które lubisz, np. kupno nowej płyty, godzina grania w ulubioną grę, obejrzenie filmu. Brzmi może banalnie, ale sprawdź, jak jest niezwykle skuteczne w podtrzymywaniu motywacji.
  3. Wsparcie
    W podjęciu każdego wyzwania pomaga świadomość, że są wokół ludzie, na których możesz liczyć. Dlatego zastanów się i przygotuj swój system wsparcia. Wypisz ludzi, którzy pomogą Ci w nauce do matury.

 

Sprecyzuj swoje dążenia

Przygotuj czyste kartki, które powiesisz potem w widocznym miejscu, i zapisz na nich podane punkty i Twoje odpowiedzi:

  1. Na jakie studia chcę się dostać?
  2. Jaki wynik chcę osiągnąć na maturze?
  3. Jaki jest mój plan przygotowań do matury, aby osiągnąć założony wynik?
    Na razie skup się na wypisaniu głównych punktów – napisz, co masz do powtórzenia z każdego przedmiotu, który zdajesz na maturze, a następnie rozplanuj to na najbliższy rok nauki.
  4. Jaki jest mój szczegółowy plan przygotowań na najbliższe dwa miesiące?
    Narysuj oś czasu pokazującą najbliższe dwa miesiące. Zaznacz na niej te zdarzenia, które będą miały wpływ na Twoją naukę, np. wyjazd na wycieczkę szkolną, imprezy, na które pójdziesz, dni, kiedy masz dużo zajęć i nie będziesz mieć czasu na powtórki. Kiedy to zrobisz, zobaczysz, ile dni masz do dyspozycji na powtarzanie do matury. Teraz dopiero możesz zaplanować, jak rozłożysz materiał do nauki. Na koniec zaplanuj nagrodę za zrealizowanie w pełni przygotowanego planu.
  1. Mój system wsparcia.
    • ......................................... (tutaj wpisz przedmiot, który nie jest Twoją mocną stroną) może mi wytłumaczyć …..................................................... (tu wypisz osoby, które mogą Ci wytłumaczyć materiał).
    • Na powtórki z …........................................................... mogę się umówić z …..........................................
    • Kiedy stracę zapał do nauki, może mi pomóc …................................................